donderdag 25 augustus 2016

De laatste mijlen naar Muiden

Op woensdag 3 augustus vertrekken Sas en ik uit een wat grijs Fowey naar Salcombe.  We hebben een memorabel moment, want we doorkruisen de koerslijn van vorig jaar toen we van Plymouth over staken naar L'Aberwrach in Bretagne. We zijn rond!
Het is vlagerig weer, rif er in, rif er uit. Melkmeisje gezet, dus boom er in en de boom er weer uitgehaald. Kortom het is een "rommelige" zeildag. We meren af in Salcombe aan een vlot naast Calypso. We gaan lui met de watertaxi naar het dorp, hebben geen zin om de jelly weer op te blazen, het motortje er aan te hangen etc. Bovendien waait het vrij hard en hebben we stroom tegen, dan worden we nat. Salcombe is een prachtig dorp, wel erg vol met toeristen, het is hoog seizoen.



Op donderdagmiddag vertrekken Sas en ik richting Dover, zo'n 200 mijl varen. We zien zo waar nog een paar bruinvissen langs komen. En om de zeesfeer er nog even in te houden ga ik een brood bakken. Het is altijd het zelfde liedje, ga je brood bakken of koffie zetten, gasfles leeg. Gelukkig is de zee rustig en kan ik snel de gasfles verwisselen. Ik heb 2 flessen propaan/ butaan aan boord en voor de zekerheid nog 2 kleinere campinggas flessen. Het is me de hele reis gelukt om de propaan/ butaan gasflessen bij te laten vullen.

We hebben een voorspoedige tocht langs de kust, zien Wight verschijnen aan de horizon en weer verdwijnen. We leggen nergens aan tot we in Dover zijn. We gaan hard en zijn zaterdagochtend kort na zonsopkomst in Dover. We "moeten" het Granville dock" in. Broer Matthys die vorig jaar meevoer van Muiden tot Dover komt ook weer even aan boord. Hij is net terug uit Spitsbergen waar hij 3 maanden heeft gevaren, hij vaart voor rederij Ocean Wide, leuk als je ijsberen etc wilt zien.

Hij komt 's avonds aan boord en zondag gooien we om 06.30 uur de trossen los, we moeten voor 07.00 uur het dock uit zijn, anders gaan de deuren dicht tot het volgende tij. Het waait behoorlijk, het 1e rif er in en spoedig volgt het 2e rif. 25 Knopen wind uit het SW is prima als je naar België oversteekt. We moeten haaks de shipping lanes oversteken, anders krijg je de autoriteiten op "je dak" via de marifoon. Het is zondag, het is natuurlijk onzin, maar het is niet druk vandaag, omdat het rustdag is??? Fijn voor ons. De scheuren naar de overkant en buigen dan af richting Oostende. In Oostende liggen de "Haddock" en de "Vlaamse Gaai" van respectievelijk Reinier en Tjabien Wissenraet en Jan Willem en Tineke de Vlaming ons op te wachten. Wat was dit een hartelijk weerzien. Reinier en Tineke staan op de pier te zwaaien en Jan Willem staat klaar om een lijntje aan te pakken. Tjabien was helaas al onderweg naar huis.


Reinier overhandigt mij het geschiedenisboek van de "Koninklijke"



We hebben uiteraard gezamenlijk gegeten op de club en ja hoor de garnalenkroketten lagen al snel op ons bord, gevolgd door een heerlijke tong, dit alles ruim gelardeerd met witte wijn. Wat een fijne avond was dit. Inmiddels realiseer ik me, dat dit de voorbode is van wat wellicht in Scheveningen, maar zeker in Muiden het geval zal zijn. Het weerzien van velen!!

Maandag en dinsdag blijven we in Oostende. Dinsdagavond verwelkomen we Tjakko en Finette, die op weg uit Frankrijk naar Hilversum ons al graag wilde treffen. Aldus geschiedde. Ook dit was een heel hartelijke weerzien, borrel aan boord en wederom gegeten op de jachtclub. Wij wilden de volgende dag naar Scheveningen zeilen. Helaas zou de wind naar het NW draaien, ZW is natuurlijk fijner. In de loop van de avond zag ik de wind afnemen en nog in het ZW zitten. Ineens leek het mij een goed idee om maar te vertrekken als Tjakko en Finette naar hun onderdak in de Haan waren gegaan. Dus om 23.30 uur trossen los en weg zijn we richting Scheveningen.

Het was voor Sas heel even slikken, maar zo gaat het soms. We hadden regen, wind, geen wind, onweer in de verte, dus het werd nog een aardig tochtje. In de loop van de vroege ochtend komt Zeeland in zicht en beginnen onze telefoon te piepen, we hebben weer bereik. We passeren Maasmond en dan wordt "Morning Glory" op de marifoon opgeroepen door "Charlotte". Jip Baneke die op ons zou wachten in Scheveningen is vertrokken, omdat hij met die NW wind lekker naar Zierikzee kon terugvaren. We treffen mekaar dus op zee, hij vrolijk zwaaiend met zijn vlag. Erg leuk.



We varen de laatste mijlen en dan komen de pieren van Scheveningen in zicht. Als we binnenlopen staan Margreet Roose en Marijke van 't Riet op de kant en ietsje verder zie ik Diederick den Hollander en Maaike Swart die ook staan te zwaaien. Kortom dat belooft wat. Als we afmeren in de haven staan er binnen de kortste keer 8 mensen in de kuip. Diederick heeft zelfs een tas met Hollandse waren meegenomen. Ik sta met stroopwafels, ossenworst, pindakaas, borrelnoten, gelderse worst in mijn handen. Reuze leuk en lekker. Loes Beukers komt aangelopen, die had ook Marine Traffic in de gaten gehouden. Na de borrel met o.a. Adam en Titia naar visrestaurant Catch, wat een traktatie was dat!!

Het was even wennen hoor al die mensen aan boord, maar erg gezellig en hartelijk dank dat jullie er waren. Vervolgens moest ik me nog steeds bij de havenmeester melden. Bij het horen van de naam van mijn schip reageerde hij direct en deed een greep naar achteren. Hij gaf me vervolgens een prachtige fles Laurent Perrier met kaart en slingers, die Jip bij hem had achter gelaten als welkomst drankje. Nou Jip dat viel in reuze goede aarde.


Inmiddels had ik al een berichtje van de Lovis ontvangen dat zij ook in Scheveningen waren aangekomen, een dag voor ons, dus daar hebben we donderdagavond gegeten met Elmar, van September Blue. Ook hier weer een hartelijk weerzien. Vrijdag naar IJmuiden en door naar Amsterdam, waar we de nacht doorbrengen in Marina Amsterdam, na een dierbare avond aan boord met Ellen de Ranitz. Een prima haven met de mooiste, schoonste en ruimste douches, die ik het afgelopen jaar heb gezien!!

Zaterdag in het begin van de middag op weg naar Muiden. Op de Javakade staat Mattijn te zwaaien. Na het passeren van Schellingwoubrug zien wij de "Haddock", "Pas de Deux" en "Carbonara" liggen.




"Paddock" met een deel van mijn bemanning.






"Carbonara"


Ze varen mee naar Muiden, met ab "Haddock" een groot deel van mijn bemanning. Er wordt ons vanaf de "Pas de Deux" een fles bubbels en 2 glazen overhandigd. Proost op een mooie thuiskomst.


We varen de Vecht op en ja hoor op de vlonder staan allerlei mensen te zwaaien, veel getoeter en voor de Pampusbar aangelegd. Op het terras vele vrienden, wat werden Sas en ik daar blij van.



Het was een heel hartelijk weerzien met familie, bemanningsleden, vrienden, buren en klanten die vrienden zijn geworden. Heel erg dierbaar allemaal. 's Avonds met zo'n 25 man op de club gegeten. Er werden mooie woorden gesproken.




Deel van mijn bemanning


Het is een fantastisch jaar geweest. Ik heb er ontzettend van genoten. En ja wat tegenslag en pech gehad, het hoort er ook bij. Ik heb het allemaal goed doorstaan. Ik ben er wijzer van geworden, heb mooie (ei)landen (een beetje) gezien, leuke en interessante mensen leren kennen. Ik heb genoten van mooi weer, aldoor mooi weer en van mijn schip natuurlijk. Wat een goed schip heb ik. Daar ga ik vast nog wel weer een "tochtje" mee maken.

Heb ik wat gemist? Ja Saskia, hoewel ze gelukkig een paar keren is geweest aan boord, zodat ze toch een deel heeft meegemaakt. Vrienden heb ik gemist. Niet heb ik gemist het nieuws, het journaal, de krant, files, regen en meer van dat soort dingen, die thuis wel belangrijk zijn of misschien waren??






Aan de andere kant is het leven aan boord zo anders, dat je geen tijd hebt om "thuis" te missen. Nu is het weer wennen aan "thuis" en het leven aan de wal. Saskia en ik zijn nog aan boord, maar dat zal nu niet lang mee duren.
Het "landleven" wacht en de klanten ook, want ik ga in oktober gewoon weer aan de klus.

Nog wat cijfers:

Ik heb zo'n 13.000 mijl gevaren. Ik heb 15 bemanningsleden gehad. Ik ben in 10 landen, (daarmee bedoel ik het vaste land), geweest, heb 31 eilanden bezocht. De motor heeft 1200 uur gedraaid, (deels voortgang, deels stroom), de watermaker heeft 362 uur gelopen. De watermaker maakt ongeveer 27 liter per uur, dat zijn dus 9774 liters drinkwater. Verder heb ik zeker 37 broden gebakken.
De fok is 2 keer gescheurd. Het grootzeil heb ik een aantal keren van "pleisters" voorzien om slijtageplekken dicht te maken. Bijna al het "touwwerk" is aan vernieuwing toe, veel slijtage. Het schip krijgt van de winter een grote verwenbeurt evenals de mast natuurlijk.
Ontelbare keren heb ik geankerd. Tot slot, ik heb een kleine 20.000 hits van mijn blog!!!

Ik dank alle lezers, voor het lezen van mijn blog. Ik vond het leuk om te doen en wellicht dat ik een blog ga schrijven over mijn klusbelevenissen, want in dat leven gebeurt ook van alles en nog wat, dat leuk is om te lezen, denk ik. We zullen het zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten